Slovenská Asociácia Go |
Mramor s.r.o. Sponzor |
Čo je to go?Go je strategická
dosková hra pre dvoch hráčov. Vznikla pred viac ako štyrmi
tisícročiami v Číne a okolo piateho storočia (n.l.) sa
rozšírila do Japonska, kde sa stala národnou hrou. V
polovici 20. storočia sa začala viac rozširovať aj do
Európy. V súčasnosti vo svete hráva go asi 50 miliónov
hráčov (najviac v Číne, Japonsku a Kórei) a stále
viac ľudí začína objavovať jej krásu.
Aký je princíp go? Go je územná hra, v
ktorej sa súperi snažia ohraničiť svojími kameňmi
čo najviac voľných priesečníkov hracej dosky. Počas
hry je tiež možné zajímať súperove kamene. Postupne
ako sa doska plní kameňmi, odohrávajú sa na nej
striedavo útok a obrana, vpád i ústup, prenasledovanie
a únik. Hra končí, keď sú územia hráčov jednoznačne
vymedzené. Víťazí ten, kto získal väčšie územie.
A ešte niečo...
Go sa hrá pre zábavu,
na turnajoch a v prípade profesionálnych hráčov o
ceny až do pol milióna dolárov. Pravidlá go sú
vzorom jednoduchosti a preto sa ich ľahko naučí aj malé
dieťa. Na druhej strane z tejto jednoduchosti vyplýva
veľké množstvo variant - ďaleko presahujúce možnosti
v šachu. Vďaka tomu ostalo go ako posledná hra, ktorá
je nepokorená počítačom - aj najlepšie programy hrajú
zatiaľ stále iba na úrovni lepšieho začiatočníka.
Go je dobrou školou logiky a kombinačného myslenia, učí
riešiť a zvládať zložité situácie. a) Go hrajú 2 hráči
na štvorcovej sieti, bielymi a čiernymi kameňmi
diskovitého tvaru. Prvý ťahá čierny na prázdnu
dosku (goban) a potom sa hráči v ťahoch striedajú. b) Ťahom sa rozumie
položenie jedného kameňa na voľný priesečník. Prípadné
zajatie a vybratie súperových kameňov je súčasťou
ťahu. Ťahom môže byť aj 'pas', tj.vzdanie se ťahu.
c) Cieľom hry je
ohraničiť územie a prípadne zajímať súperove
kamene. Oba ciele sa hodnotia bodmi: jeden bod za každý
priesečník územia, jeden bod za každého zajatca. Víťazom
je hráč s väčším súčtom týchto bodov. d) Súťažné go sa hrá
na doske 19x19, začiatočníkom sa doporučuje hrať na
menších doskách, napr. 13x13 alebo 9x9, hra je oveľa
prehľadnejšia. Súpravy obsahujú 180+180 kameňov. Pri
hre však platí, že hráč má počet kameňov 'neobmedzený'.
Ak mu nestačia, požiada súpera o výmenu zajatcov. V ďalších odstavcoch
nájdete konkrétne pravidlá pre zajímanie súperovych
kameňov, pre obmedzenie voľby ťahu, definovanie územia,
pravidlá pre koniec hry atď. Základným pojmom v
tomto odstavci je 'sloboda'. a) Kameň položený do voľného
priestoru do stredu dosky má 4 slobody, tj. voľné
priesečníky susediace s ním po čiare. Kameň na
strane dosky má 3 slobody, kameň v rohu len 2 slobody.
b) Ak hráč obsadí
postupne svojími kameňmi všetky slobody kameňa druhej
farby, kameň je zajatý. Po strate poslednej slobody musí
byť okamžite odstránený z dosky. Zajímajúci hráč
si zajatcov zhromažďuje pre neskoršie počítanie skóre.
c) Hráč, na ktorého
kamene súper útočí, se samozrejme môže brániť.
Pridávaním kameňov k vlastnému kameňu tak, aby spolu
susedily po čiare, vytvára reťaz (skupinu). Reťaz (skupina)
pevne spojených kameňov môže byť zajatá iba ako
celok. Slobody skupiny sú opäť všetky voľné priesečníky
susediace s ním po čiare a po obsadení poslednej
slobody je skupina zajatá (a ihneď odstránená z dosky).
Položiť kameň môžeme na ľubovoľný
voľný priesečník, pri rešpektovaní dvoch prirodzených
zákazov. a) ZÁKAZ SAMOVRAŽDY.
Hráč nesmie zahrať taký ťah, aby jeho kameň (prípadne
skupina kameňov), nemal po ťahu žiadnu slobodu. Do 'samovraždy'
hráč môže položiť kameň iba vtedy, ak týmto ťahom
zajme jeden alebo viac súperových kameňov. Tým jeho
kameň získa slobody a tak vlastne nestojí v samovražde.
Pamätajte, že branie je súčasť ťahu a že na doske
nesmú zostať kamene, ktoré nemajú ani jednu slobodu.
Čierny tak môže zahrať na body x v obr. 3. Doska je postupom hry
rozdelená na veľa oblastí, kde dominujú kamene jednej
farby. Voľné priesečníky vo vnútri hranice tvorené
kameňmi jednej farby (a prípadne okrajom dosky) nazývame
územie. Na obr.5 vidíme dosku po skončení partie,
rozdelenú na 4 územia bieleho a 4 územia čierneho.
Pre presné pochopenie pojmu územie je dôležité si
uvedomiť, že súper môže do 'môjho' územia hrať.
Ak je územie naozaj moje, dokážem jeho kamene chytiť
a tak svoje územie obhájiť. Ak to nedokážem, súper
si vybuduje v 'mojom' území svoju skupinu so svojím územím
a súčasne tým 'moje' územie zničí. Koniec hry Ak hráč príde k záveru,
že už nemôže nič získať ani spôsobiť súperovi
stratu, vzdá se ťahu slovom 'pas'. Partia končí, ak
pasujú po sebe obaja hráči. Ak druhý hráč nepasuje
ale pokračuje v hre, môže aj prvý hráč ďalej hrať.
Pred ukončením partie je nutné vyriešiť všetky
sporné situácie na doske vrátane všetkých situácií
'ko' a vyplniť neutrálne body (body nikoho medzi
hranicami bielych a čiernych území - napr. A a B na
obr. 5.). Ak hráči nájdu po obojstrannom pasovaní
nejasnú situáciu, obnovia hru. Kamene, ktoré ležia v
súperovom území a mohli by byť kedykoľvek zajaté (tzv.
mŕtve kamene), sú po skončení hry z dosky odstránené
a pridané k zajatcom. Teda nie je treba im vlastnými ťahmi
do vlastného územia brať všetky slobody, ako pri normálnom
zajímaní v hre. Každý hráč si spočíta
všetky body vlastných území (voľné priesečníky) a
k nim pripočíta body za zajatcov. Hráč s väčším súčtom
víťazí. V praxi sa to väčšinou robí trochu ináč,
aby sme si ušetrili prácu: zajatcov naskladáme do súperovho
územia (teda miesto pričítania k svojmu skóre ich odčítame
od súperovho, na výsledku se nič nezmení), a územie
môžeme premiestnením vhodných kameňov zmeniť na obdĺžniky,
najlepšie po desiatkach bodov. Sčítanie ide už potom
ľahko. So znalosťou vyššie
uvedených pravidiel môžete začať hrať. Tieto
jednoduché pravidlá majú ale hlboké dôsledky a
doporučujem preto každému prečítať si ešte aj ďalšie
odstavce. Základným problémom, ktorý rieši každý
hráč, je úloha zabrániť súperovi, aby zajal jeho
skupiny kameňov. Existuje pomerne jenoduchý návod, ako
vytvárať živé skupiny, tj. také, ktoré súper nedokáže
zajať, ani keď ich úspešne obkľúči. Kľúčom je
pravidlo o zákaze samovraždy. Obrázok 7 ukazuje príklady
mŕtvych skupín, tj. skupín, ktoré čierny nezachráni
ani pri sebelepšej hre. Jedno oko nám nestačí ani pri
veľkom počte vonkajších slobôd. Biely síce nesmie
hrať do oka ihneď, ale nič mu nebráni v postupnom
odoberaní všetkých vonkajších slobôd x, a potom už
môže zahrať do oka - týmto ťahom berie všetky čierne
kamene. Boj o ko často rozhoduje partiu. Z obr.4
by sa mohlo zdať, že ide iba o 1 kameň, teda jeden bod.
Skutočná hodnota ko môže byť ale oveľa väčšia.
Predstavme si pozíciu z obr.9. Biely vzal ko ťahom 1.
Ak by ho dokázal spojiť, umŕtvil by tým obidve čierne
skupiny (každá by mala iba 1 oko). Čierny nesmie vziať
ko hneď späť, hrá preto inde tzv. hrozbu. Napr.
pohrozí umŕtvenim bielej skupiny ťahom 2. Ak biely
odpovie na 3, môže čierny zobrať ko na 4 a boj pokračuje.
Keby biely ťahom 3 spojil ko na bode 4, umŕtvil by tým
čierneho, ale zaplatil by za to svojou skupinou hore. Lepšie je si územie
najprv naznačovať a jeho hranice dokončovať neskoršie.
Územie sa väčšinou začína budovať ťahmi na 3. a 4.linku,
a to najskôr v rohoch, kde to ide najlepšie (z dvoch
strán je tam už hranica vytvorená). Myslite na celú
dosku. Nie je najchytrejšie bojovať o 1 bod, keď na
druhej strane dosky na vás čakajú desiatky bodov. Každý
ťah by mal byť viacúčelový. Útok a obrana, zväčšovanie
svojho územia a zmenšovanie súperovho. Ak ťah spĺňa
tri z týchto požiadaviek, je to určite dobrý ťah.
Menej je niekedy viac. Ak si ohraničíte príliš veľa,
súper urobí inváziu a vy ho nechytíte. Nezostane vám
potom nič. Sila a triedy hráčov,
handicapová hra, komi. V go si môžu zahrať zaujímavú
partiu s otvoreným výsledkom aj hráči veľmi
rozdielnej výkonnosti. V amatérskom go existujú triedy
kyu a dan, od 20.kyu (najslabšie) až po 1.kyu, nad nimi
je 1. až 7. dan. Rozdiel vo výkonnosti dvoch po sebe idúcich
tried je približne 10 bodov. Hodnota ťahu na začiatku
partie je takisto približne 10 bodov. Z toho plynie možnosť
handicapových partií: slabší hráč (čierny) položí
na začiatku partie niekoľko kameňov po sebe na zvýraznené
(handicapové) body, až potom hrá biely. Normálny počet
handicapov je 2 až 9 na doske 19x19, 2 až 5 na doskách
13x13 a 9x9. Výhoda prvého ťahu je v rovných partiách
kompenzovaná takzvaným komi, ktoré si biely hráč na
konci partie pričíta ku svojmu skóre. Komi je obyčajne
5,5 bodu (aby sa zabránilo remíze). Mnoho hráčov na go
oceňuje estetické kvality. Pekné obrazce vytvárané z
bielych a čiernych kameňov môžu byť zvýraznené
kvalitným materiálom. Originálne luxusné súpravy
tvorí masívna doska z ušľachtilého dreva, čierne
kamene vybrúsené z bridlice, biele kameny z lastúroviny.
Kamene bývajú uložené v nádherných drevených dózach.
Existuje obrovské množstvo
študijnej literatúry, od teoretických (zahájenie,
stredná hra, koncovka), cez zbierky partií (predovšetkým
profesionálnych hráčov). Našťastie však nemôže
existovať encyklopédia zahájení šachového typu. Na
začiatku partie má hráč 361 možností, z toho viac
než 50 rozumných a strom variánt se zväčšuje
astronomicky. Spracované su však varianty v rohoch (džoseki)
a princípy zahájenia (fuseki). Hra se ale vyvíja a
priestor pre stále nové varianty se zdá nekonečný. |